Magnesiumin lähteet

Mitkä ovat hyviä magnesiumin lähteitä?

Magnesiumia on lähes kaikissa elintarvikkeissa. Suomalaisten tärkein magnesiumin saantilähde on viljavalmisteet, joista tulee noin kolmasosa magnesiumin kokonaissaannista. Normaali monipuolinen ruokavalio riittää yleensä turvaamaan magnesiumin saannin. Erityisesti kasvisruokavaliota noudattavilla magnesiumista harvemmin on puutetta, sillä siemenet, pähkinät ja vihreät kasvikset sisältävät hyvin magnesiumia.  

 

Eniten magnesiumia sisältävät elintarvikkeet Magnesiumia mg / 100 g elintarviketta
Vehnäleseet 480
Auringonkukansiemenet 355
Seesaminsiemenet 350
Vehnänalkiot 290
Manteli 280
Kauraleseet 200
Maapähkinä 170
Ruisnäkkileipä, hapankorppu 120
Nokkonen 86
Soijapapu 86
Jälkiuunileipä 87
Ruisleipä 75
Pinaatti 59
Herne 40
Emmentaljuusto 39
Banaani 33

 

Ruokavaliossa kannattaa siis suosia täysjyväviljavalmisteita, hedelmistä banaania, vihreitä kasviksia (kuten pinaatti, kaalit), siemeniä, pähkinöitä, manteleita ja palkokasveja. Ruoanvalmistuksessa nopea höyryttäminen on kivennäisaineiden säilymisen kannalta paras vaihtoehto, ei kannata kypsentää kasviksia liikaa. Kaikkien kahvinystävien iloksi myös kahvissa on magnesiumia. Seitsemäsosa suomalaisten magnesiumin saannista tulee juomista, joista kahvi on merkittävin lähde.

Jos ruokavalio on lihapainotteinen ja vähähiilihydraattinen eikä sisällä maitotuotteita, kannattaa huolehtia magnesiumin saannista päivittäin pähkinöiden ja siemenien kautta.

Jos henkilöllä on alkoholiongelma, ruokavalio on yleensä puutteellinen ja yksipuolinen, ja myös magnesiumpuute uhkaa.

Magnesiumin riittävyyden voi varmistaa Emgesanilla, jossa magnesium on elimistöön hyvin imeytyvässä muodossa. Lue lisää Emgesanista täältä.

Lue lisää magnesiumin imeytymisestä täällä.


Lähteet:
Oberbeil, Klaus: Terveyttä vitamiineista ja kivennäisaineista.  Valitut Palat, Helsinki, 1999, ISBN 951-584-385-5
Ilander, Olli: Liikuntaravitsemus – tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta.  VK-kustannus Oy, Lahti, ISBN 978-951-9147-70-3
Duodecim Terveyskirjasto: Magnesium. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818&p_haku=magnesium
Helldán, Anni; Raulio, Susanna; Kosola, Mikko; Tapanainen, Heli; Ovaskainen, Marja-Leena; Virtanen, Suvi: Finravinto 2012 –tutkimus. THL, 2013 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-951-0 

Miten magnesium imeytyy?

Imeytyykö magnesium paremmin ruoasta vai lääkevalmisteesta? Entä voiko magnesiumia saada liikaa?

Lue lisää täältä

You are now leaving the Emgesan website

You have selected a link that will take you away from the Emgesan website. Click cancel to return to Emgesan website Or continue to proceed