Magnesiumin imeytyminen ja erittyminen

Miten magnesium imeytyy ja erittyy?

Magnesiumin imeytymiseen vaikuttaa erityisesti elimistön magnesiumin tarve. Mitä vähemmän elimistössä on magnesiumia, sitä enemmän magnesiumia imeytyy. 

 

Magnesiumin imeytymiseen vaikuttaa erityisesti elimistön magnesiumin tarve. Mitä vähemmän elimistössä on magnesiumia, sitä enemmän magnesiumia imeytyy.

Imeytymiseen vaikuttaa myös magnesiumin muoto. Ruoan sisältämästä magnesiumista imeytyy keskimäärin 25 %, ruoasta magnesium imeytyy pääasiallisesti ohutsuolen loppuosassa. Emgesanin sisältämä magnesiumhydroksidi imeytyy tehokkaammin kuin elintarvikkeista, noin 30-50 % Emgesanin sisältämästä magnesiumista imeytyy ohutsuolessa.

Lue lisää Emgesanista täällä.

Magnesium erittyy elimistöstä munuaisten kautta virtsaan. Terveet munuaiset säätelevät magnesiumin eritystä sen mukaan, kuinka elimistö tarvitsee magnesiumia.   

 

Voiko magnesiumia saada liikaa?

Elimistön ruoansulatuskanava säätelee magnesiumin imeytymistä ja munuaiset säätelevät magnesiumin erittymistä tarpeen mukaan, joten magnesiumin liikasaanti on erittäin harvinaista. Hypermagnesemia eli liiallinen magnesiummäärä elimistössä ei terveellä ihmisellä tule ravinnosta eikä magnesiumvalmisteista. 

 

Munuaisten vajaatoiminta tai suoneen annettava ravitsemushoito voivat kuitenkin altistaa magnesiumin liikasaannille. Samoin säännöllinen ulostuslääkkeiden käyttö ja mahahappoja neutraloivat lääkkeet voivat aiheuttaa magnesiumin liikasaantia, jos niiden tärkein vaikuttava aine on magnesium. Magnesiumin liikasaannin oireina voi esiintyä mm. ripulia, pahoinvointia, oksentelua, verenpaineen laskua ja äkillistä voimakasta väsymystä. 

Normaalisti elimistö poistaa ylimääräisen magnesiumin virtsan mukana. Jos on perusteltua syytä epäillä magnesiumin liikasaantia, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin.


Lähteet:
Oxford Journals; Clinical Kidney Journal; Magnesium basics; http://ckj.oxfordjournals.org/content/5/Suppl_1/i3.full #T3
Oberbeil, Klaus: Terveyttä vitamiineista ja kivennäisaineista.  Valitut Palat, Helsinki, 1999, ISBN 951-584-385-5
Ilander, Olli: Liikuntaravitsemus – tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta.  VK-kustannus Oy, Lahti, ISBN 978-951-9147-70-3
Duodecim Terveyskirjasto: Magnesium. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818&p_haku=magnesium 

Magnesiumin saantisuositus

Katso Valtion ravitsemusneuvottelukunnan viralliset magnesiumin saantisuositukset naisille ja miehille.

Lue lisää täältä