Riskiryhmät

Kuulutko magnesiumin puutteen riskiryhmään?

Monipuolisesti ruokailevalla, perusterveellä ihmisellä ei yleensä ole magnesiumin puutetta. Kiinnitä kuitenkin erityistä huomiota magnesiumin saantiisi, jos:

  • sinulla on yksipuolinen, esim. hyvin proteiinipitoinen tai vähähiilihydraattinen, ruokavalio
  • harrastat voimalajeja
  • harrastat paljon liikuntaa
  • sinulla on lihaskramppeja tai suonenvetoa
  • sinulla on jatkuvasti stressiä
  • sinulla on suoliston imeytymishäiriö, kuten keliakia
  • sinulla on munuaissairaus, pitkäkestoinen ripuli tai suoliavanne
  • virtsan eritys on normaalia runsaampaa (esim. nesteenpoistolääkitys) 
  • käytät liikaa ja pitkäkestoisesti alkoholia
  • sairastat diabetesta
  • sinulla on sydämen tai maksan vajaatoiminta
  • olet eläkeikäinen
  • olet raskaana


Lue lisää magnesiumin puutteen oireista täällä. 

Testaa magnesiumin tarpeesi täällä.

 


Lähteet:
Oberbeil, Klaus: Terveyttä vitamiineista ja kivennäisaineista. Valitut Palat, Helsinki, 1999, ISBN 951-584-385-5
Ilander, Olli: Liikuntaravitsemus – tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-kustannus Oy, Lahti, ISBN 978-951-9147-70-3
Duodecim Terveyskirjasto: Magnesium. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818&p_haku=magnesium

Urheilijat ja magnesium

Monet urheilijat käyttävät magnesiumia parantamaan elimistön suorituskykyä ja toimintaa.

Lue magnesiumin eduista