Urheilijat ja magnesium

Urheilijat ja magnesium

Magnesiumin merkitystä ei pidä aliarvioida, koska se vaikuttaa niin monella tavoin elimistön suorituskykyyn ja toimintaan. Lieväkin magnesiumin puutostila voi heikentää kestävyyssuoritusta ja energiantuotannon tehokkuutta sekä kasvattaa hapentarvetta. Magnesiumia tarvitaan myös lihas-hermoyhteistyöhön, joten magnesiumin puutteesta voi tulla mm. lihaskramppeja.

 

Urheilijoiden ja kuntoilijoiden magnesiumin tarve kasvaa, kun liikunta lisää magnesiumin eritystä virtsaan. Yksipuolinen ja proteiinipitoinen ruokavalio voi samoin altistaa magnesiumin puutokselle. Lisäksi keho menettää jonkin verran magnesiumia hikoiltaessa. 

Urheilulajeista raskaat voimalajit, kuten painonnosto, sekä rasittava pitkäkestoinen liikunta saattavat aiheuttaa magnesiumin puutetta. Toisaalta lajit, joissa tavoitellaan matalaa kehon painoa, kuten voimistelu, mäkihyppy, paini, taitoluistelu ja kestävyysjuoksu, voivat altistaa harrastajansa liian pienelle magnesiumin saannille. 

Riittävän magnesiumin saannin voi varmistaa käyttämällä Emgesania, jossa magnesium on helposti imeytyvässä muodossa magnesiumhydroksidina. Emgesan on Suomen käytetyin lääke magnesiumin puutokseen. Lue lisää Emgesanista täältä.

Monet saavat urheilusuorituksen aikana tai pian sen jälkeen lihaskramppeja. Lue lisää lihaskrampeista ja magnesiumista täältä.

Lue lisää magnesiumin puutteen oireista täältä.

 


Lähteet:
Oberbeil, Klaus: Terveyttä vitamiineista ja kivennäisaineista. Valitut Palat, Helsinki, 1999, ISBN 951-584-385-5
Ilander, Olli: Liikuntaravitsemus – tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-kustannus Oy, Lahti, ISBN 978-951-9147-70-3
Duodecim Terveyskirjasto: Magnesium. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818&p_haku=magnesium
Duodecim terveyskirjasto: Suonenveto (lihaskramppi).  http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00498&p_haku=lihaskramppi

Onko sinulla lihaskramppeja?

Suonenvetoa keskellä yötä? Lihaskrampit ja suonenvedot ovat monelle urheilijalle ja ikääntyneelle tuttu vaiva.

Lue lisää lihaskrampeista