Magnesiumin lähteet

Mitkä ovat hyviä magnesiumin lähteitä?

pähkinät magnesiumin lähde

Suomalaiset saavat magnesiumia eniten viljavalmisteista, muista kasviksista (peruna, hedelmät, marjat), juomista (kahvi ja mineraalivesi) ja maitovalmisteista. 

Koska magnesiumia on lähes kaikissa elintarvikkeissa, terveellä ihmisellä ravinnosta johtuva magnesiumin puutostila on erittäin harvinainen. Sen sijaan suoliston imeytymishäiriön, esimerkiksi vaikean keliakian yhteydessä magnesiumin saanti voi olla niin vähäistä, että kehittyy puutostila. 

Eniten magnesiumia sisältävät elintarvikkeet Magnesiumia mg / 100 g elintarviketta
Vehnäleseet 822
Auringonkukansiemenet 419
Seesaminsiemenet 110
Vehnänalkiot 293
Manteli 278
Kauraleseet 230
Maapähkinä 180
Ruisnäkkileipä, hapankorppu 168
Nokkonen 87
Soijapapu 101
Jälkiuunileipä 83
Ruisleipä 68
Pinaatti 52
Herne 40
Emmentaljuusto 34
Banaani 31

Lue lisää Emgesanista täältä.

Lue lisää magnesiumin imeytymisestä täällä.


Lähteet: 

Fineli. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämä elintarvikkeiden koostumustietopankki. https://fineli.fi/fineli/fi/index 

Duodecim Terveyskirjasto. Magnesium. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00818

lääkevalmiste vai terveellinen ruoka

Miten magnesium imeytyy?

Imeytyykö magnesium paremmin ruoasta vai lääkevalmisteesta? Entä voiko magnesiumia saada liikaa?

Lue lisää täältä

You are now leaving the Emgesan website

You have selected a link that will take you away from the Emgesan website. Click cancel to return to Emgesan website Or continue to proceed